Sunday, January 9, 2011

Tolong Ingatkan Ana Rafali



Ana Raffali - Tolong Ingatkan Aku 

Jangan disusun kata-kata penamat
Jangan disebut baris ayat keramat
Biar lenyap diserap sunyi
Biar senyap yang tak menyepi

Tolong ingatkan aku
Kisah kau tersedar
Dengan saku penyeluk masa


Mari patahkan papan markah lama
Mari padamkan buku tiga lima
Biar luka sembuh sendiri
Biar lupa dimakan hari

Tolong ingatkan aku
Kisah kau tersedar
Dengan saku penyeluk masa
Kau dampingi aku
Setiap detik jantungku berdetak
Setiap nota jiwaku berlagu-lagu

Bila marah merasuk minda
Kecewa menyelubungi jiwa
Aku lupa

Tolong ingatkan aku
Kisah ku tersedar
Dengan kasih memeluk rasa
Ku teringatkanmu
Setiap detik jantungku berdetak
Setiap nota jiwaku berlagu-lagu

Tolong ingatkan aku kisah kita
Tolong ingatkan aku
Kisah ku tersedar
Dengan kasih memeluk rasa

Tolong ingatkan aku
Kisah kita




----------


lagu yang menjadi pemenang Anugerah Juara Lagu ke-25 sebentar saja tadi. Ramai yang sekarang menyatakan rasa kurang senang dengan kemenangan lagu ini. Ape pun, mungkin juri2 yang di amanahkan mengadili anugerah ini lagi mahir berkaitan musik dan ade aspek2 dalaman yang kurang di fahami oleh org2 kebanyakan.

lagu ini sebenarnya mempunyai kekuatan tersendiri dari susunan senikata nya, jika di amati dan di hayati dalam-dalam. susunan muzik, aku tak mampu nak hurai panjang sbb aku tak lah mahir sangat dalam arrangement mana yang sedap, arrangement mana yang tak sedap. so, no komen on arrangement. but overall, okey je bagi aku.. soothing! lirik die pulak mengisahkan kehidupan kita seharian dalam dunia nih yang penuh dengan kelalaian, kealpaan dan keadaan yang sering lupa. lupa tentang apa yang kita ada, lupa ttg apa yang kita kejar, lupa ttg apa yang harus di utamakan. dari satu segi, aku berpendapat lirik lagu ni cuba utk membantu kita supaya tidak terpesong jauh, tidak terlajak, dan tidak menyesal di hari muka. 

ramai peminat dan penonton mendambakan beberapa Favourite di nobatkan sebagai Juara spt Faizal Tahir, Yuna ataupun Black yang mampu menggondol anugerah utama. Tidak di nafikan, aku mmg suka dengan lagu Sofea Jane - Black. Aku rasa lagu tu mmg ade lirik yang strong jugak, pengertian yang mendalam jugak walaupun tidak lah sekompleks mana pun isu yang ingin di ketengahkan dalam lagu tersebut. Lagu Drama King pulak, mmg strong dari segi lirik dan aku berani akui (walaupun kurg arif) melodi nya mmg mantap, mmg kene dengan pembawakkan lagu tersebut oleh Black. 

Overall comment aku mlm ni utk AJL, aku bleh katakan agak below PAR utk satu anugerah yang di katakan paling berprestige di Malaysia ini. Undangan artis2 spt Syarifah Aini, ZZ, dan CT utk jemputan tu agak LAME sbenarnya, (dah tak ade idea lain ke) sbb boleh di kata setiap anugera besar pasti OTAI2 akan di jemput utk menaikkan rating sesuatu event tu. Tak di nafikan jemputan sebegitu adalah wajar bagi menhormato dan mengenang kembali zaman keemasan mereka suatu ketika dahulu, tapi bile setiap tahun nak di buat bende yang sama... OK lah, next time la tgk. on this part... aku rasa perlu satu pengisian yang baru dan laen dari laen dan perlu anjakan paradigma! 

ade kawan aku tweet, AJL tahun ni dah jadi Anugerah Juara Lakon maybe sbb terlalu byk costume dan lakonan yang di persembahkan sementara NYANYIAN ( which is why this event diadakan) below PAR, tak sampai sasaran. Personally, aku kecewa dengan Shahir sbb emosi yang di bawak utk lagu tu tak kene dengan mood lagu Kebahagian Dalam Perpisahan. Mungkin kalau Nasha di tukar dengan Rozita Che 1 mungkin die dpt lagi feeling kot. hahahahahaha... 

dah laa, ngantuk dah... perlukan rehat pulak. esok aa pulak sambung, mcm nak tulis pasal lagu Sofea Jane pulak sket.

CHIAOW !!!



No comments:

Post a Comment