Monday, February 7, 2011

Oh! Safee Sali

Safee Sali, org Tapah, player Selangor dah berpindah ke kelab Indonesia, Pelita Jaya. 




Ade pro, ade contra nya. 


1. dapat pengalaman main di tempat orang


2. gaji lumayan, ade sumber mengatakan dia akan di bayar USD15,000/month yang lebih kurang RM45K sebulan. (GILAK!!!) engineer yang penat pon xdapat mcm tu... adui~~~ kalau dalam Rp134,250,000.00 wahahaha... SERATUS JUTA!!! kalau lah nilai tu dalam RM. wahaha


3. bile dah berhijrah tempat orang, mungkin boleh perkembangkan lagi nilai tu, kalau die main kat Pelita Jaya tu, die perform kaw2 mcm dalam piala AFC jugak, x mustahil byk lagi kelab2 dr Asia akan pandang. satu langkah yang akan membuka pintu dan jalan utk terus maju laa nih. 


4. dengan usia yang sudah 27 tahun, mungkin ini lah peluang yang terbaik pernah terhidang kepada seorang pemain tempatan. bukan nya nak kata kan Liga Tempatan tidak bagus, bagus! cuma bagus pada taraf liga tempatan je lah. banyak lagi yang perlu di improve oleh pemain2 tempatan yang mungkin hanya akan di perolehi bile tidak bermain di liga tempatan. 


5. berdasarkan pemerhatian daripada perlawana akhir piala Suzuki yang lalu, banyak improvement yang boleh di ceduk dari pasukan Indonesia, contohnya dari segi kawalan bola, dan spacing and position awareness di kalangan pemain Malaysia. di lihatkan daripada kekentalan bek Malaysia, yg rata2 pemain2 yang bermain di Luar Negara sbg jemputan itu, mereka menunujukkan satu awareness yang baik ttg kawasan yang mereka perlu berada. 


6. penghijrahan Safee akan membuka peluang kelab2 luar utk melihat perkembanagan bola sepak negara, dan memilih pemain2 negara utk bermain di kelab2 mereka pula lepas ni seandainya Safee sali berjaya menaikkan nama beliau yang secara tidak langsung menaikkan imej bola sepak negara.


7. perpindahan ke kelab tercorot. bagi penulis, itu bukan isunya. kelab yang bagus adalah kelab yang mampu men'develop' pemain ke tahap yang lebih tinggi. itu adalah kejayaan sebenar sesebuah kelab. bermain di kelab bawahan akan memberi lebih peluang utk beliau bermain dalam kesebelasan utama. bukan kekuatan kelab itu yang menjadi pengukur, tetapi kekuatan Liga dan Head Coach kelab itu yang mampu men'develop' pemain itu. kalau player itu bermain utk kelab yang mempunyai status juara dalam kelab yang lemah, itu tidak akan memberikan seseorg player itu satu pengalaman, utk dapat duit ye lah akan dapat byk.


8. penghijrahan safee sali akan membuka peluang pemain2 muda utk muncul, dan membakar semangat pemain2 lain utk terus maju dan mengikut jejak langkah Safee.


9. liga indonesia buleh di katakan open league jugak la, player2 dari seluruh dunia ada bermain di sana. corak permainan akan berbeza2 dan ini akan meningkatkan mutu keseluruhan permainan dalam liga itu sendiri. 


10. semoga berjayalah di ucapkan kepada Safee Sali. dan menjadi seorg pemain yang di anggap berbisa di liga org.

No comments:

Post a Comment